Du minns när Tom Cruise viftade med händerna i luften och styrde en dataskärm i Minority Report? Nu är geststyrning verklighet i en ny Audi utrustad med det senaste infotainmentsystemet.
– Idag går utvecklingen inom det här området i rasande fart. Bilarnas grafiska gränssnitt påminner om datorernas – en ny Audi har tre stora digitala skärmar, säger Zakay Halef, Technical Trainer på Volkswagen Group Training Academy i Södertälje.
Din nya bil kan idag själv larma SOS vid krasch, skicka mejl till verkstaden om något går sönder eller messa ägaren om bilen överskrider tillåten hastighetsbegränsning. Bilen hjälper dig även om du vill läsa din favorittidning, få koll på omgivningen med en vass 360-kamera i 3D, eller sätta på parkeringsvärmaren via mobilen innan avresa.
Med stora tillvalspaket som MMI navigation plus, kan du snabbt få fram var närmaste bensinmack ligger och vilka priser den har, läsa dina favoritnyheter online, väderrapporter för alla städer och länder i Europa, och flyginformation i form av avgångs- och ankomsttider.
Dessutom är en Audi A7 artigare än de flesta och hälsar ”Hjärtligt välkommen Sofia!” när jag sätter mig i bilen. Den ställer dessutom in säte, speglar, radiostation, volym, värme och till och med bilens snygga ledbelysning enligt mina personliga önskemål när jag startar den.
De nya bilarna har egna simkort, hotspots och integrerad router. En nyhet på marknaden är MMI navigation plus där du själv kan välja exakt vad du vill se på din touchskärm i Infotainment och själv flytta om menypunkterna precis som på din Smartphone.
Räddar liv
I alla nya Audi är dessutom de tre säkerhetsknapparna, som gör att du med ett knapptryck kan kontakta SOS, verkstaden eller kundtjänst, numera standard. Premiummodeller som exempelvis A8 och A7 har redan utvecklad teknik som räddar liv. Får du exempelvis en stroke och släpper ratten när du kör så varnar bilen två gånger, men om du inte rör dig så kommer den automatiskt bromsa in helt och vänta 15 sekunder. Om du då fortfarande är inaktiv så larmar bilen automatiskt larmcentralen.

Att koppla upp din iPhone mot bilen är enkelt. Allt som krävs är en certifierad Apple-USB-kabel så får du tillgång till Apple Car Play och kan använda kartor, svara på meddelanden, och ringa. Du kan även lyssna på Apple Music och Spotify, eller kommunicera via WhatsApp i bilen, vars display i stort liknar den på din Smartphone med välbekanta appsymboler. Självklart styrs allt via Siri medan du kör.
– Tyvärr har Google ännu inte släppt detta för Androider på den svenska marknaden. Men i framtiden kommer alla nya funktioner vara molnbaserade tjänster man kan beställa vid behov.
Den snabba utvecklingen innebär att dagens servicetekniker måste utbilda sig löpande för att hänga med.
– De har en extremt stor utmaning idag. Fabrikerna rusar framåt med den nya tekniken och som servicetekniker gäller det att haka på, för ofta är kunderna väldigt pålästa om bilen, säger Zakay.
Svart låda
Och det handlar inte längre om att ”skruva med bilar” om man jobbar på verkstad. Snarare krävs ett stort intresse för mobila onlinetjänster, eftersom det handlar om att felsöka uppkopplade tjänster.
I Audi är den så kallade ”svarta lådan”, som hanterar de nya uppkopplade tjänsterna, integrerad. Tjänsterna, som till exempel trådlös fjärrstyrning av låset, styrs via applikationen myAudi.
– Om någon kontrollampa indikerar för fel skickar bilen automatiskt ett meddelande till serviceverkstaden om att den behöver service. Då kan verkstaden kontakta bilägaren på det sätt som ägaren valt att bli kontaktad. Du slipper sitta i telefonkö, och verkstaden kan rycka ut direkt när det är akut.
Audi har även implementerat så kallad svärmteknologi (Swarm Technology), som innebär att nya Audibilar kan kommunicera med varandra ute på vägarna, och förvarna varandra om det exempelvis skett en olycka på din väg.
Nya Audi A8 är den enda bilen i världen som är helt autonom (level 3) och självkörande upp till 65 km i timmen. Än säljs inte det tillvalet inom EU – men självkörande bilar är inte långt borta.
– Jag gissar på att vi har tekniken inom 5 års tid i Sverige med lagliga självkörande bilar, säger Zakay Halef.
3 knappar som räddar liv
Sedan den 1 april 2018 är det lagkrav på att alla EU-sålda bilar efter generations-, och modellskifte, automatiskt larmar vid krasch, samt har manuell uppringning. I många av Audi modeller är det redan standard, övriga modeller är på gång.

1. SOS-knappen. När din bil kraschar skickar SOS Alarm automatiskt ut hjälp till bilen, oavsett om du svarar eller inte. Tack vare ny teknik har de redan information om var du befinner dig, i vilken bil, i vilken riktning bilen står och hur många personer som sitter bältade i bilen. Finns spädbarn med i bilen kan nödsamtalet prioriteras upp.
2. Skiftnyckelknappen. Knappen med en skiftnyckel på är kopplad till din mobilitetsgaranti och ger servicetjänster 24/7. Vid problem ordnas bärgare, hyrbil och hotell, förutsatt att du servar bilen enligt serviceplanen (förlängd mobilitetsgaranti ingår i servicekostnaden). Lyser exempelvis motorvarningslampan skickas automatiskt ett meddelande iväg till din serviceverkstad.
3. Kundtjänstknappen. Har du frågor om din bil och hur den fungerar? Glömt bort hur du kopplar upp din mobil mot Bluetooth? Tryck bara på knappen så får du svar av kundtjänst mån-fre mellan 08-21. Allt du behöver ge dem är ditt registreringsnummer så hjälper de dig med resten.
Nya funktioner – medan du kör!
Redan idag finns all upptänklig mjukvara förinstallerad i nya bilar. Inom kort kommer de nya funktionerna vara molnbaserade tjänster, så kallade functions on demand – en nyhet för personbilsindustrin. Det innebär att du kan köpa temporära tjänster medan du kör, som exempelvis mer effekt i motorn när du kör över ett bergspass, eller parkeringsvärmare och helljusassistans under vinterhalvåret.
