Han är ett av många proffs som tar hand om din bil. I sommar har diagnos- och högvoltsteknikern Dan Hägerström jobbat 20 år med Audi.
Till sin hjälp har han 1 700 (!) specialverktyg.
Dan Hägerström är diagnos- och högvoltstekniker på Din Bil Audi Danderyd. Han började 1999 då han lämnade sin tjänst på ett företag för begagnade hyrbilar.
– Det är en bra grupp jag jobbar i och trivs med här. När jag kom till Audi hade jag ingen formell fordonsutbildning. Jag har fått all utbildning genom Din Bil på Volkswagen Group Training Academy och vi fortbildar oss kontinuerligt.
Utvecklingen går som bekant undan rejält i bilbranschen. Så hur läget ser ut om fem år varken vill eller vågar Dan, som även är specialiserad på elbilar, spekulera i.
– Ja, det går stundvis fort när det kommer en ny bilmodell med mycket ny teknik. Men det är inte som att tända en lampa. Inget händer över en natt utan det sker successivt.
Aldrig monotont
En starkt bidragande orsak till att han trivs så bra i yrket är variationen. För tillfället är det relativt mycket service men annars kan det handla mer om att ställa diagnos.
– Det är också kul med jobbet, att det aldrig blir monotont. Ibland byter jag en vindruta eller som just nu; monterar en dieselvärmare.
Vilka månader har ni störst, respektive minst, arbetsbörda?
– I princip har vi alltid jobb. Januari-februari brukar generellt vara något lugnare men före och efter sommaren har vi högtryck, liksom när det är säsong för däckbyte.
Vilka är de största utmaningarna?
– Problem som kunden upplever när bilen inte är här. Vi provkör då tillsammans med kunden men går problemet inte att återskapa står vi inför en svår uppgift. Det kan handla om radio som försvinner eller olika ljud. Då är det viktigt att intervjua kunden om ”när, var, hur, varmt, kallt, händer det i kurvor osv?”. Ett jobb där vi själva hör ljudet är betydligt enklare. Då lämnar vi inte ut bilen förrän vi har löst problemet.

Apropå ljud/missljud. Det förekommer att nybilsköpare förväntar sig ljudlösa bilar?
– Då brukar jag förklara att man visserligen sitter lika skönt som hemma i vardagsrummet, men det är trots allt 1,5 ton som kommer rullande ute på våra skopiga vägar. Det är klart att det finns ett arbetsljud. Väljer man stora breda däck till exempel ökas ljudnivån. Men jämfört med förr låter bilarna betydligt mindre i dag.
Hur skiljer sig servicen på en elbil jämfört med en ”vanlig” bil?
– Den enda skillnaden på våra elhybrider är att man kontrollerar en liten behållare i motorrummet på glykol så att det finns kylning till batteriet.
För att hundraprocentigt kunna serva och underhålla samtliga Audi-modeller har Dan och hans tio kollegor i verkstaden en enorm mängd specialverktyg till sin hjälp.
– I dag är det väldigt trångt under motorhuvarna. Den ena ringnyckeln är lite krokig åt ena hållet och en annan åt andra hållet och så vidare. Vi behöver alla specialare för att komma åt ur olika vinklar och kunna dra åt med rätt hårdhet.
Vad säger du till den som tänker att ”jag åker i stället till Kalles verkstad som är billigare”?
– Vi har kunder ibland som först varit på andra ställen. Där har inte problemet lösts men kunden har tvingats att betala ändå. Sedan när kunden kommit hit har det visat sig att reparationen skulle ha ingått i garantin. Vi har kunskapen om Audi. Vi har rätt utrustning och rätt verktyg. Därför ska du lämna bilen till oss.
Se också filmen ”Möt Dan – en av våra Servicehjältar”